Wat te doen tegen koude voeten?

Heb jij ook altijd moeite met je warme bed te verlaten in de winter? Dit komt waarschijnlijk omdat jij ertegenop ziet om met je blote voeten op de koude tegels te lopen. Als jij dit ook ervaart, ben je gelukkig niet de enige.

In de meeste gevallen ontstaan koude voeten doordat je doorbloeding temporair vermindert. Bij verminderde temperaturen trekken namelijk jouw bloedvaten samen, waardoor de bloedcirculatie wordt verminderd. Dit heeft vooral gevolgen voor de uiteindes van je lichaam, waaronder de voeten dus.

In de loop van de tijd zijn er gelukkig diverse oplossingen voor deze narigheid bevonden. Zoals al eerder gezegd te hebben is de bloedcirculatie cruciaal voor dit probleem, het is daarom zaak om dit te gaan bevorderen. Wij zullen dit gaan toelichten in dit artikel.

Etenswaren

Door genoeg warme voedingsmiddelen binnen te krijgen hoeft jouw lichaam minder moeite te doen om zich op te warmen. Dus pak voortaan als je last hebt van dit fenomeen wat eerder een kopje thee in plaats van een koude drank uit de koelkast.

Ook is het mogelijk om met behulp van diverse kruiden jezelf op te warmen. Dit komt doordat sommige kruiden een opwarmend effect hebben, zoals: cayennepeper, chilivlokken, paprikapoeder en rozemarijn. Maar ook gember heeft ditzelfde soort reactie.

IJzer is een belangrijke bron van je bloed. Zonder IJzer kan er geen eiwit worden aangemaakt voor de rode bloedcellen. Als je te weinig ijzer in je lichaam hebt kan dit leiden tot bloedarmoede. Dit zorgt ervoor dat je snel vermoeid bent, snel buiten adem ben en last van rusteloze benen hebt.

Ook vitamine b12 kan bij een tekort zorgen voor de last van koude voeten. Het is essentieel dat je deze vitamine voldoende binnenkrijgt. Vitamine B12 heeft zowel je bloed als zenuwstelsel namelijk hard nodig. Een tekort hieraan zal ervoor zorgen dat je gevoelloze vingers en tenen hebt, tintelingen en je motorriek zal verslechteren.

Beweging

Een belangrijke oplossing om van koude handen en koude voeten af te komen is beweging. Door genoeg te bewegen zal je de doorbloeding van de voeten en tenen wat harder gaan lopen. Dit resulteert dat je geen pijnlijk of koud gevoel krijgt in je tenen.

Het is ook belangrijk dat je bloedvaten getraind worden het hele jaar door. Door genoeg te bewegen of sporten zorg je er namelijk voor dat je bloedvaten gewend raken om flexibel te zijn. Dit is perfect voor bij kleinere temperaturen.

Wat absoluut niet doen?

Roken, roken is ontzettend slecht voor je. Niet kan het alleen leiden tot heel veel verschillende soorten van kanker. Ook zorgt het ervoor dat je bloedvaten erg beschadigd raken. Doordat je bloedvaten beschadigd raken word je bloedsomloop erg benadeeld. 

Verwarmde zolen

Tegenwoordig is het mogelijk om verwarmde inlegzolen te gebruiken. De inlegzolen zijn gemakkelijk op te laden en vervolgens te plaatsen in je schoen. Deze zolen zorgen voor heerlijke warme voeten, tot voor een 8 uur in de laagste stand. 

De zolen zijn erg flexibel en er zijn verschillende soorten. Zo is er een speciale zool ontworpen die ideaal is voor tijdens de wintersport of de Après-ski en is er eentje ontworpen die heerlijk is voor normale doordeweekse dagen. Met deze verwarmde inlegzolen krijg jij tijdens elke winterwandeling of piste, nooit meer last van koude voeten.

Verwarmde sokken

Een andere optie om je voeten warm te houden, zijn verwarmde sokken. Door de vernieuwende innovaties op het gebied van technologie is het HeatPerformance® gelukt om een niet zicht- of voelbare verwarming binnen hun producten te plaatsen.

Met slechts één interactie zorg je ervoor dat je binnen dertig seconden een warme gloed door je onderbenen heen voelt lopen. De sokken zijn ook gemaakt voor verschillende activiteiten. De elektrisch verwarmde sokken beschikken over drie verschillende warmte standen.

Er zijn diverse soorten sokken. Er is een dunne sok ontworpen die ideaal is voor elke herfstachtige dag. Bij een beetje een voorgevoel van koude voeten, is het mogelijk om de verwarming in deze fijne dunne zachte sok aan te zetten.

Voor de wintersport hebben we speciale verwarmde skisokken ontworpen. Deze sok is echt gemaakt voor de meest barre weersomstandigheden en zou zelfs bij het klimmen van het Himalaya gebergte, erg van pas komen. 

En ‘the last, but not least’ is de Pro sok. Deze sok heeft de meeste voordelen van alle sokken die HeatPerformance® te bieden heeft. De sok is niet al te dik, dus past gemakkelijk in je schoen. Maar de sok kan wel tegen erg hoge temperaturen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *